అథ అష్టాదశోఽధ్యాయః అధ్యాయం ౧౮
| అర్జున ఉవాచ | |
| 1 | సంన్యాసస్య మహాబాహో తత్వమిచ్ఛామి వేదితుం । త్యాగస్య చ హృషీకేశ పృథక్ కేశి-నిషూదన ॥ |
| భగవాన్ ఉవాచ | |
| 2 | కామ్యానాం కర్మణాం న్యాసం సంన్యాసం కవయో విదుః । సర్వ-కర్మ-ఫల-త్యాగం ప్రాహుస్త్యాగం విచక్షణాః ॥ |
| 3 | త్యాజ్యం దోష-వదిత్యేకే కర్మ ప్రాహుర్మనీషిణః । యజ్ఞ-దాన-తపః-కర్మ న త్యాజ్యమితి చాపరే ॥ |
| 4 | నిశ్శ్చయం శృణు మే తత్ర త్యాగే భరత-సత్తమ । త్యాగో హి పురుష-వ్యాఘ్ర త్రి-విధః సంప్ర-కీర్తితః ॥ |
| 5 | యజ్ఞ-దాన-తపః-కర్మ న త్యాజ్యం కార్యమేవ తత్ । యజ్ఞో దానం తపశ్చైవ పావనాని మనీషిణాం ॥ |
| 6 | ఏతాన్యపి తు కర్మాణి సంగం త్యక్త్వా ఫలాని చ । కర్తవ్యానీతి మే పార్థ నిశ్చితం మతముత్తమం ॥ |
| 7 | నియతస్య తు సంన్యాసః కర్మణో నోప-పద్యతే । మోహాత్ తస్య పరిత్యాగః తామసః పరి-కీర్తితః ॥ |
| 8 | దుఃఖమిత్యేవ యత్ కర్మ కాయ-క్లేశ-భయాత్ త్యజేత్ । స కృత్వా రాజసం త్యాగం నైవ త్యాగ-ఫలం లభేత్ ॥ |
| 9 | కార్యమిత్యేవ యత్ కర్మ నియతం క్రియతేఽర్జున । సంగం త్యక్త్వా ఫలం చైవ స త్యాగః సాత్త్వికో మతః ॥ |
| 10 | న ద్వేష్ట్యకుశలం కర్మ కుశలే నాను-షజ్జతే । త్యాగీ సత్త్వ-సమావిష్టో మేధావీ ఛిన్న-సంశయః ॥ |
| 11 | న హి దేహ-భృతా శక్యం త్యక్తుం కర్మాణ్యశేషతః । యస్తు కర్మ-ఫల-త్యాగీ స త్యాగీత్యభి-ధీయతే ॥ |
| 12 | అనిష్టమిష్టం మిశ్రం చ త్రి-విధం కర్మణః ఫలం । భవత్యత్యాగినాం ప్రేత్య న తు సంన్యాసినాం క్వచిత్ ॥ |
| 13 | పంచైతాని మహా-బాహో కారణాని నిబోధ మే । సాంఖ్యే కృతాంతే ప్రోక్తాని సిద్ధయే సర్వ-కర్మణాం ॥ |
| 14 | అధిష్ఠానం తథా కర్తా కరణం చ పృథగ్విధం । వివిధాశ్చ పృథక్ చేష్టా దైవం చైవాత్ర పంచమం ॥ |
| 15 | శరీర-వాఙ్మనోభిర్యత్ కర్మ ప్రారభతే నరః । న్యాయ్యం వా విపరీతం వా పంచైతే తస్య హేతవః ॥ |
| 16 | తత్రైవం సతి కర్తారం ఆత్మానం కేవలం తు యః । పశ్యత్యకృత-బుద్ధిత్వాత్ న స పశ్యతి దుర్మతిః ॥ |
| 17 | యస్య నాహం-కృతో భావో బుద్ధిర్యస్య న లిప్యతే । హత్వాఽపి స ఇమాన్ లోకాన్ న హంతి న నిబధ్యతే ॥ |
| 18 | జ్ఞానం జ్ఞేయం పరి-జ్ఞాతా త్రి-విధా కర్మ-చోదనా । కరణం కర్మ కర్తేతి త్రి-విధః కర్మ-సంగ్రహః ॥ |
| 19 | జ్ఞానం కర్మ చ కర్తా చ త్రి-ధైవ గుణ-భేదతః । ప్రోచ్యతే గుణ-సంఖ్యానే యథావచ్ఛృణు తాన్యపి ॥ |
| 20 | సర్వ-భూతేషు యేనైకం భావమవ్యయమీక్షతే । అవిభక్తం విభక్తేషు తజ్జ్ఞానం విద్ధి సాత్త్వికం ॥ |
| 21 | పృథక్త్వేన తు యజ్జ్ఞానం నానా-భావాన్ పృథగ్విధాన్ । వేత్తి సర్వేషు భూతేషు తజ్జ్ఞానం విద్ధి రాజసం ॥ |
| 22 | యత్ తు కృత్స్న-వదేకస్మిన్ కార్యే సక్తమహైతుకం । అతత్వార్థ-వదల్పం చ తత్ తామసముదాహృతం ॥ |
| 23 | నియతం సంగ-రహితం అరాగ-ద్వేషతః కృతం । అఫల-ప్రేప్సునా కర్మ యత్ తత్ సాత్త్వికముచ్యతే ॥ |
| 24 | యత్ తు కామేప్సునా కర్మ సాహం-కారేణ వా పునః । క్రియతే బహులాయాసం తద్ రాజసముదాహృతం ॥ |
| 25 | అనుబంధం క్షయం హింసాం అనపేక్ష్య చ పౌరుషం । మోహాదారభ్యతే కర్మ యత్ తత్ తామసముచ్యతే ॥ |
| 26 | ముక్త-సంగోఽనహం-వాదీ ధృత్యుత్సాహ-సమన్వితః । సిద్ధ్యసిద్ధ్యోర్నిర్వికారః కర్తా సాత్త్విక ఉచ్యతే ॥ |
| 27 | రాగీ కర్మ-ఫల-ప్రేప్సుః లుబ్ధో హింసాత్మకోఽశుచిః । హర్ష-శోకాన్వితః కర్తా రాజసః పరికీర్తితః ॥ |
| 28 | అయుక్తః ప్రాకృతః స్తబ్ధః శఠో నైకృతికోఽలసః । విషాదీ దీర్ఘ-సూత్రీ చ కర్తా తామస ఉచ్యతే ॥ |
| 29 | బుద్ధేర్భేదం ధృతేశ్చైవ గుణతస్త్రి-విధం శృణు । ప్రోచ్యమానమశేషేణ పృథక్త్వేన ధనం-జయ ॥ |
| 30 | ప్రవృత్తిం చ నివృత్తిం చ కార్యాకార్యే భయాభయే । బంధం మోక్షం చ యా వేత్తి బుద్ధిః సా పార్థ సాత్త్వికీ ॥ |
| 31 | యయా ధర్మమధర్మం చ కార్యం చాకార్యమేవ చ । అయథా-వత్ ప్రజానాతి బుద్ధిః సా పార్థ రాజసీ ॥ |
| 32 | అధర్మం ధర్మమితి యా మన్యతే తమసాఽఽవృతా । సర్వార్థాన్ విపరీతాంశ్చ బుద్ధిః సా పార్థ తామసీ ॥ |
| 33 | ధృత్యా యయా ధారయతే మనః-ప్రాణేంద్రియ-క్రియాః । యోగేనావ్యభి-చారిణ్యా ధృతిః సా పార్థ సాత్త్వికీ ॥ |
| 34 | యయా తు ధర్మ-కామార్థాన్ ధృత్యా ధారయతేఽర్జున । ప్రసంగేన ఫలాకాంక్షీ ధృతిః సా పార్థ రాజసీ ॥ |
| 35 | యయా స్వప్నం భయం శోకం విషాదం మదమేవ చ । న విముంచతి దుర్మేధా ధృతిః సా పార్థ తామసీ ॥ |
| 36 | సుఖం త్విదానీం త్రి-విధం శృణు మే భరతర్షభ । అభ్యాసాద్ రమతే యత్ర దుఃఖాంతం చ నిగచ్ఛతి ॥ |
| 37 | యత్ తదగ్రే విషమివ పరిణామేఽమృతోపమం । తత్ సుఖం సాత్వికం ప్రోక్తం ఆత్మ-బుద్ధి-ప్రసాద-జం ॥ |
| 38 | విషయేంద్రియ-సంయోగాత్ యత్ తదగ్రేఽమృతోపమం । పరిణామే విషమివ తత్ సుఖం రాజసం స్మృతం ॥ |
| 39 | యదగ్రే చానుబంధే చ సుఖం మోహనమాత్మనః । నిద్రాలస్య-ప్రమాదోత్థం తత్ తామసముదాహృతం ॥ |
| 40 | న తదస్తి పృథివ్యాం వా దివి దేవేషు వా పునః । సత్వం ప్రకృతి-జైర్ముక్తం యదేభిః స్యాత్ త్రిభిర్గుణైః ॥ |
| 41 | బ్రాహ్మణ-క్షత్రియ-విశాం శూద్రాణాం చ పరం-తప । కర్మాణి ప్రవి-భక్తాని స్వ-భావ-ప్రభవైర్గుణైః ॥ |
| 42 | శమో దమస్తపః శౌచం క్షాంతిరార్జవమేవ చ । జ్ఞానం విజ్ఞానమాస్తిక్యం బ్రహ్మ-కర్మ స్వ-భావ-జం ॥ |
| 43 | శౌర్యం తేజో ధృతిర్దాక్ష్యం యుద్ధే చాప్యపలాయనం । దానమీశ్వర-భావశ్చ క్షాత్రం కర్మ స్వ-భావ-జం ॥ |
| 44 | కృషి-గో-రక్ష-వాణిజ్యం వైశ్య-కర్మ స్వ-భావ-జం । పరిచర్యాత్మకం కర్మ శూద్రస్యాపి స్వ-భావ-జం ॥ |
| 45 | స్వే స్వే కర్మణ్యభి-రతః సంసిద్ధిం లభతే నరః । స్వ-కర్మ-నిరతః సిద్ధిం యథా విందతి తచ్ఛృణు ॥ |
| 46 | యతః ప్రవృత్తిర్భూతానాం యేన సర్వమిదం తతం । స్వ-కర్మణా తమభ్యర్చ్య సిద్ధిం విందతి మానవః ॥ |
| 47 | శ్రేయాన్ స్వ-ధర్మో విగుణః పర-ధర్మాత్ స్వనుష్ఠితాత్ । స్వ-భావ-నియతం కర్మ కుర్వన్ నాఽప్నోతి కిల్బిషం ॥ |
| 48 | సహ-జం కర్మ కౌంతేయ స-దోషమపి న త్యజేత్ । సర్వారంభా హి దోషేణ ధూమేనాగ్నిరివాఽమృతాః ॥ |
| 49 | అసక్త-బుద్ధిః సర్వత్ర జితాత్మా విగత-స్పృహః । నైష్కర్మ్య-సిద్ధిం పరమాం సంన్యాసేనాధిగచ్ఛతి ॥ |
| 50 | సిద్ధిం ప్రాప్తో యథా బ్రహ్మ తథాఽఽప్నోతి నిబోధ మే । సమాసేనైవ కౌంతేయ నిష్ఠా జ్ఞానస్య యా పరా ॥ |
| 51 | బుద్ధ్యావిశుద్ధయా యుక్తో ధృత్యాఽఽత్మానం నియమ్య చ । శబ్దాదీన్ విషయాంస్త్యక్త్వా రాగ-ద్వేషౌ వ్యుదస్య చ ॥ |
| 52 | వివిక్త-సేవీ లఘ్వాశీ యత-వాక్కాయ-మానసః । ధ్యాన-యోగ-పరో నిత్యం వైరాగ్యం సముపాశ్రితః ॥ |
| 53 | అహం-కారం బలం దర్పం కామం క్రోధం పరిగ్రహం । విముచ్య నిర్మమః శాంతో బ్రహ్మ-భూయాయ కల్పతే ॥ |
| 54 | బ్రహ్మ-భూతః ప్రసన్నాత్మా న శోచతి న కాంక్షతి । సమః సర్వేషు భూతేషు మద్భక్తిం లభతే పరాం ॥ |
| 55 | భక్త్యా మామభి-జానాతి యావాన్ యశ్చాస్మి తత్త్వతః । తతో మాం తత్త్వతో జ్ఞాత్వా విశతే తదనంతరం ॥ |
| 56 | సర్వ-కర్మాణ్యపి సదా కుర్వాణో మద్వ్యపాశ్రయః । మత్ప్రసాదాదవాప్నోతి శాశ్వతం పదమవ్యయం ॥ |
| 57 | చేతసా సర్వ-కర్మాణి మయి సంన్యస్య మత్పరః । బుద్ధి-యోగముపాశ్రిత్య మచ్చిత్తః సతతం భవ ॥ |
| 58 | మచ్చిత్తః సర్వ-దుర్గాణి మత్ప్రసాదాత్ తరిష్యసి । అథ చేత్ త్వమహం-కారాత్ న శ్రోష్యసి వినంక్ష్యసి ॥ |
| 59 | యదహం-కారమాశ్రిత్య న యోత్స్య ఇతి మన్యసే । మిథ్యైష వ్యవసాయస్తే ప్రకృతిస్త్వాం నియోక్ష్యతి ॥ |
| 60 | స్వ-భావ-జేన కౌంతేయ నిబద్ధః స్వేన కర్మణా । కర్తుం నేచ్ఛసి యన్మోహాత్ కరిష్యస్యవశోఽపి తత్ ॥ |
| 61 | ఈశ్వరః సర్వ-భూతానాం హృద్దేశేఽర్జున తిష్ఠతి । భ్రామయన్ సర్వ-భూతాని యంత్రారూఢాని మాయయా ॥ |
| 62 | తమేవ శరణం గచ్ఛ సర్వ-భావేన భారత । తత్-ప్రసాదాత్ పరాం శాంతిం స్థానం ప్రాప్స్యసి శాశ్వతం ॥ |
| 63 | ఇతి తే జ్ఞానమాఖ్యాతం గుహ్యాద్ గుహ్య-తరం మయా । విమృశ్శైతదశేషేణ యథేచ్ఛసి తథా కురు ॥ |
| 64 | సర్వ-గుహ్య-తమం భూయః శృణు మే పరమం వచః । ఇష్టోఽసి మే దృఢమితి తతో వక్ష్యామి తే హితం ॥ |
| 65 | మన్మనా భవ మద్భక్తో మద్యాజీ మాం నమస్కురు । మామేవైష్యసి సత్యం తే ప్రతిజానే ప్రియోఽసి మే ॥ |
| 66 | సర్వ-ధర్మాన్ పరిత్యజ్య మామేకం శరణం వ్రజ । అహం త్వా సర్వ-పాపేభ్యో మోక్షయిష్యామి మా శుచః ॥ |
| 67 | ఇదం తే నాతపస్కాయ నాభక్తాయ కదాచన । న చాశుశ్రూషవే వాచ్యం న చ మాం యోఽభ్యసూయతి ॥ |
| 68 | య ఇమం పరమం గుహ్యం మద్-భక్తేష్వభి-ధాస్యతి । భక్తిం మయి పరాం కృత్వా మామేవైష్యత్యసంశయః ॥ |
| 69 | న చ తస్మాన్మనుష్యేషు కశ్చిన్మే ప్రియ-కృత్తమః । భవితా న చ మే తస్మాత్ అన్యః ప్రియ-తరో భువి ॥ |
| 70 | అధ్యేష్యతే చ య ఇమం ధర్మ్యం సంవాదమావయోః । జ్ఞాన-యజ్ఞేన తేనాహం ఇష్టః స్యామితి మే మతిః ॥ |
| 71 | శ్ర్రద్ధా-వాననసూయశ్చ శృణుయాదపి యో నరః । సోఽపి ముక్తః శుభాన్ లోకాన్ ప్రాప్నుయాత్పుణ్య-కర్మణాం ॥ |
| 72 | కచ్చిదేతచ్ఛ్రుతం పార్థ త్వయైకాగ్రేణ చేతసా । కచ్చిదజ్ఞాన-సంమోహః ప్రనష్టస్తే ధనం-జయ ॥ |
| అర్జున ఉవాచ | |
| 73 | నష్టో మోహః స్మృతిర్లబ్ధా త్వత్-ప్రసాదాన్మయాఽచ్యుత । స్థితోఽస్మి గత-సందేహః కరిష్యే వచనం తవ ॥ |
| 74 | ఇత్యహం వాసు-దేవస్య పార్థస్య చ మహాత్మనః । సంవాదమిమమశ్రౌషం అద్భుతం రోమ-హర్షణం ॥ |
| 75 | వ్యాస-ప్రసాదాచ్ఛ్రుతవాన్ ఏతద్ గుహ్యమహం పరం । యోగం యోగేశ్వరాత్ కృష్ణాత్ సాక్షాత్ కథయతః స్వయం ॥ |
| 76 | రాజన్ సంస్మృత్య-సంస్మృత్య సంవాదమిమమద్భుతం । కేశవార్జునయోః పుణ్యం హృష్యామి చ ముహుర్ముహుః ॥ |
| 77 | తచ్చ సంస్మృత్య-సంస్మృత్య రూపమత్యద్భుతం హరేః । విస్మయో మే మహాన్ రాజన్ హృష్యామి చ పునః-పునః ॥ |
| 78 | యత్ర యోగేశ్వరః కృష్ణో యత్ర పార్థో ధనుర్ధరః । తత్ర శ్రీర్విజయో భూతిః ధ్రువా నీతిర్మతిర్మమ ॥ |
ఇతి అష్టాదశోఽధ్యాయః
శ్రీ వేదవ్యాస రచనము చేసిన లక్ష శ్లోకముయొక్క శ్రీ మహాభారత సంహితంలోని భీష్మ మహాపర్వంలో శ్రీకృష్ణుని సంవాదం భగవద్గీత అవాంతర పర్వములో 25 నుండి 42 వరకు అధ్యాయములు.