|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
1
|
ప్రకృతిం పురుషం చైవ క్షేత్రం క్షేత్రజ్ఞమేవ చ
ఏతద్ వేదితుమిచ్ఛామి జ్ఞానం జ్ఞేయం చ కేశవ ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
2
|
ఇదం శరీరం కౌంతేయ క్షేత్రమిత్యభి-ధీయతే ।
ఏతద్ యో వేత్తి తం ప్రాహుః క్షేత్రజ్ఞ ఇతి తద్విదః ॥ |
|
3
|
క్షేత్రజ్ఞం చాపి మాం విద్ధి సర్వ-క్షేత్రేషు భారత ।
క్షేత్ర-క్షేత్రజ్ఞయోర్జ్ఞానం యత్ తజ్జ్ఞానం మతం మమ ॥ |
|
4
|
తత్ క్షేత్రం యచ్చ యాదృక్ చ యద్వికారి యతశ్చ యత్ ।
స చ యో యత్ప్రభావశ్చ తత్ సమాసేన మే శృణు ॥ |
|
5
|
ఋషిభిర్బహుధా గీతం ఛందోభిర్వివిధైః పృథక్ ।
బ్రహ్మ-సూత్ర-పదైశ్చైవ హేతు-మద్భిర్వి-నిశ్చితైః ॥ |
|
6
|
మహా-భూతాన్యహం-కారో బుద్ధిరవ్యక్తమేవ చ ।
ఇంద్రియాణి దశైకం చ పంచ చేంద్రియ-గోచరాః ॥ |
|
7
|
ఇచ్ఛా ద్వేషః సుఖం దుఃఖం సంఘాతశ్చేతనా ధృతిః ।
ఏతత్ క్షేత్రం సమాసేన స-వికారముదాహృతం ॥ |
|
8
|
అమానిత్వమడంభిత్వం అహింసా క్షాంతిరార్జవం ।
ఆచార్యోపాసనం శౌచం స్థైర్యమాత్మ-వినిగ్రహః ॥ |
|
9
|
ఇంద్రియార్థేషు వైరాగ్యం అనహంకార ఏవ చ ।
జన్మ-మృత్యు-జరా-వ్యాధి-దుఃఖ-దోషాను-దర్శనం ॥ |
|
10
|
అసక్తిరనభిష్వంగః పుత్ర-దార-గృహాదిషు ।
నిత్యం చ సమ-చిత్తత్వం ఇష్టానిష్టోప-పత్తిషు ॥ |
|
11
|
మయి చానన్య-యోగేన భక్తిరవ్యభి-చారిణీ ।
వివిక్త-దేశ-సేవిత్వం అరతిర్జన-సంసది ॥ |
|
12
|
అధ్యాత్మ-జ్ఞాన-నిత్యత్వం తత్త్వ-జ్ఞానార్థ-దర్శనం ।
ఏతజ్జ్ఞానమితి ప్రోక్తం అజ్ఞానం యదతోఽన్యథా ॥ |
|
13
|
జ్ఞేయం యత్ తత్ ప్రవక్ష్యామి యజ్జ్ఞాత్వాఽమృతమశ్నుతే ।
అనాది-మత్ పరం బ్రహ్మ న సత్ తన్నాసదుచ్యతే ॥ |
|
14
|
సర్వతః-పాణి-పాదం తత్ సర్వతోఽక్షి-శిరో-ముఖం ।
సర్వతః-శ్రుతిమల్లోకే సర్వమావృత్య తిష్ఠతి ॥ |
|
15
|
సర్వేంద్రియ-గుణాభాసం సర్వేంద్రియ-వివర్జితం ।
అసక్తం సర్వ-భృచ్చైవ నిర్గుణం గుణ-భోక్తృ చ ॥ |
|
16
|
బహిరంతశ్చ భూతానాం అచరం చరమేవ చ ।
సూక్ష్మత్వాత్ తదవిజ్ఞేయం దూర-స్థం చాంతికే చ తత్ ॥ |
|
17
|
అవిభక్తం చ భూతేషు విభక్తమివ చ స్థితం ।
భూత-భర్తృ చ తజ్జ్ఞేయం గ్రసిష్ణు ప్రభవిష్ణు చ ॥ |
|
18
|
జ్యోతిషామపి తజ్జ్యోతిః తమసః పరముచ్యతే ।
జ్ఞానం జ్ఞేయం జ్ఞాన-గమ్యం హృది సర్వస్య ధిష్ఠితం ॥ |
|
19
|
ఇతి క్షేత్రం తథా జ్ఞానం జ్ఞేయం చోక్తం సమాసతః ।
మద్భక్త ఏతద్ విజ్ఞాయ మద్భావాయోప-పద్యతే ॥ |
|
20
|
ప్రకృతిం పురుషం చైవ విద్ధ్యనాదీ ఉభావపి ।
వికారాంశ్చ గుణాంశ్చైవ విద్ధి ప్రకృతి-సంభవాన్ ॥ |
|
21
|
కార్య-కారణ-కర్తృత్వే హేతుః ప్రకృతిరుచ్యతే ।
పురుషః సుఖ-దుఃఖానాం భోక్తృత్వే హేతురుచ్యతే ॥ |
|
22
|
పురుషః ప్రకృతి-స్థో హి భుంక్తే ప్రకృతి-జాన్ గుణాన్ ।
కారణం గుణ-సంగోఽస్య సదసద్యోని-జన్మసు ॥ |
|
23
|
ఉప-ద్రష్టాఽను-మంతా చ భర్తా భోక్తా మహేశ్వరః ।
పరమాత్మేతి చాప్యుక్తో దేహేఽస్మిన్ పురుషః పరః ॥ |
|
24
|
య ఏవం వేత్తి పురుషం ప్రకృతిం చ గుణైః సహ ।
సర్వథా వర్త-మానోఽపి న స భూయోఽభి-జాయతే ॥ |
|
25
|
ధ్యానేనాఽత్మని పశ్యంతి కేచిదాత్మానమాత్మనా ।
అన్యే సాంఖ్యేన యోగేన కర్మ-యోగేన చాపరే ॥ |
|
26
|
అన్యే త్వేవమజానంతః శ్రుత్వాఽన్యేభ్య ఉపాసతే ।
తేఽపి చాతి-తరంత్యేవ మృత్యుం శ్రుతి-పరాయణాః ॥ |
|
27
|
యావత్ సంజాయతే కించిత్ సత్వం స్థావర-జంగమం ।
క్షేత్ర-క్షేత్రజ్ఞ-సంయోగాత్ తద్ విద్ధి భరతర్షభ ॥ |
|
28
|
సమం సర్వేషు భూతేషు తిష్ఠంతం పరమేశ్వరం ।
వినశ్యత్స్వవి-నశ్యంతం యః పశ్యతి స పశ్యతి ॥ |
|
29
|
సమం పశ్యన్ హి సర్వత్ర సమవ-స్థితమీశ్వరం ।
న హినస్త్యాత్మనాఽఽత్మానం తతో యాతి పరాం గతిం ॥ |
|
30
|
ప్రకృత్యైవ చ కర్మాణి క్రియమాణాని సర్వశః ।
యః పశ్యతి తథాఽఽత్మానం అకర్తారం స పశ్యతి ॥ |
|
31
|
యదా భూత-పృథగ్భావం ఏక-స్థమను-పశ్యతి ।
తత ఏవ చ విస్తారం బ్రహ్మ సంపద్యతే తదా ॥ |
|
32
|
అనాది-త్వాన్నిర్గుణ-త్వాత్ పరమాత్మాఽయమవ్యయః ।
శరీర-స్థోఽపి కౌంతేయ న కరోతి న లిప్యతే ॥ |
|
33
|
యథా సర్వ-గతం సౌక్ష్యాత్ ఆకాశం నోప-లిప్యతే ।
సర్వత్రావ-స్థితో దేహే తథాఽఽత్మా నోప-లిప్యతే ॥ |
|
34
|
యథా ప్రకాశయత్యేకః కృత్స్నం లోకమిమం రవిః ।
క్షేత్రం క్షేత్రీ తథా కృత్స్నం ప్రకాశయతి భారత ॥ |
|
35
|
క్షేత్ర-క్షేత్రజ్ఞయోరేవం అంతరం జ్ఞాన-చక్షుషా ।
భూత-ప్రకృతి-మోక్షం చ యే విదుర్యాంతి తే పరం ॥ |