|
1
|
ఊర్ధ్వ-మూలమధః-శాఖం అశ్వత్థం ప్రాహురవ్యయం ।
ఛందాంసి యస్య పర్ణాని యస్తం వేద స వేద-విత్ ॥ |
|
2
|
అధశ్చోర్ధ్వం చ ప్రసృతాస్తస్య శాఖాః
గుణ-ప్రవృద్ధా విషయ-ప్రవాళాః ।
అధశ్చ మూలాన్యను-సంతతాని
కర్మానుబంధీని మనుష్య-లోకే ॥ |
|
3
|
న రూపమస్యేహ తథోప-లభ్యతే
నాంతో న చాదిర్న చ సం-ప్రతిష్ఠా ।
అశ్చత్థమేనం సువిరూఢ-మూలం
అసంగ-శస్త్రేణ దృఢేన ఛిత్వా ॥ |
|
4
|
తతః పరం తత్పరిమార్గితవ్యం
యస్మిన్ గతా న నివర్తంతి భూయః ।
తమేవ చాద్యం పురుషం ప్రపద్యే
యతః ప్రవృత్తిః ప్రసృతా పురాణీ ॥ |
|
5
|
నిర్మాన-మోహా జిత-సంగ-దోషాః
అధ్యాత్మ-నిత్యా వినివృత్త-కామాః ।
ద్వంద్వైర్వి-ముక్తాః సుఖ-దుఃఖ-సంజ్ఞైః
గచ్ఛంత్యమూఢాః పదమవ్యయం తత్ ॥ |
|
6
|
న తద్భాసయతే సూర్యో న శశాంకో న పావకః ।
యద్గత్వా న నివర్తంతే తద్ధామ పరమం మమ ॥ |
|
7
|
మమైవాంశో జీవ-లోకే జీవ-భూతః సనాతనః ।
మనః-షష్ఠానీంద్రియాణి ప్రకృతి-స్థాని కర్షతి ॥ |
|
8
|
శరీరం యదవాప్నోతి యచ్చాప్యుత్క్రామతీశ్వరః ।
గృహీత్వైతాని సంయాతి వాయుర్గంధానివాశయాత్ ॥ |
|
9
|
శ్రోత్రం చక్షుః స్పర్శనం చ రసనం ఘ్రాణమేవ చ ।
అధిష్ఠాయ మనశ్చాయం విషయానుప-సేవతే ॥ |
|
10
|
ఉత్క్రామంతం స్థితం వాపి భుంజానం వా గుణాన్వితం ।
విమూఢా నాను-పశ్యంతి పశ్యంతి జ్ఞాన-చక్షుషః ॥ |
|
11
|
యతంతో యోగినశ్చైనం పశ్యంత్యాత్మన్యవస్థితం ।
యతంతోఽప్యకృతాత్మానో నైనం పశ్యంత్యచేతసః ॥ |
|
12
|
యదాదిత్య-గతం తేజో జగద్ భాసయతేఽఖిలం ।
యచ్చంద్రమసి యచ్చాగ్నౌ తత్తేజో విద్ధి మామకం ॥ |
|
13
|
గామావిశ్య చ భూతాని ధారయామ్యహమోజసా ।
పుష్ణామి చౌషధీః సర్వాః సోమో భూత్వా రసాత్మకః ॥ |
|
14
|
అహం వైశ్వానరో భూత్వా ప్రాణినాం దేహమాశ్రితః ।
ప్రాణాపాన-సమాయుక్తః పచామ్యన్నం చతుర్విధం ॥ |
|
15
|
సర్వస్య చాహం హృది సంనివిష్టో
మత్తః స్మృతిర్జ్ఞానమపోహనం చ ।
వేదైశ్చ సర్వైరహమేవ వేద్యో
వేదాంత-కృద్ వేద-విదేవ చాహం ॥ |
|
16
|
ద్వావిమౌ పురుషౌ లోకే క్షరశ్చాక్షర ఏవ చ ।
క్షరః సర్వాణి భూతాని కూట-స్థోఽక్షర ఉచ్యతే ॥ |
|
17
|
ఉత్తమః పురుషస్త్వన్యః పరమాత్మేత్యుదాహృతః ।
యో లోక-త్రయమావిశ్య బిభర్త్యవ్యయ ఈశ్వరః ॥ |
|
18
|
యస్మాత్ క్షరమతీతోఽహం అక్షరాదపి చోత్తమః ।
అతోఽస్మి లోకే వేదే చ ప్రథితః పురుషోత్తమః ॥ |
|
19
|
యో మామేవమసం-మూఢో జానాతి పురుషోత్తమం ।
స సర్వ-విద్ భజతి మాం సర్వ-భావేన భారతః ॥ |
|
20
|
ఇతి గుహ్య-తమం శాస్త్రం ఇదముక్తం మయానఘ ।
ఏతద్ బుద్ధ్వాబుద్ధి-మాన్ స్యాత్ కృత-కృత్యశ్చ భారత ॥ |