|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
1
|
యే శాస్త్ర-విధిముత్సృజ్య యజంతే శ్రద్ధయాఽన్వితాః ।
తేషాం నిష్ఠా తు కా కృష్ణ సత్త్వమాహో రజస్తమః ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
2
|
త్రి-విధా భవతి శ్రద్ధా దేహినాం సా స్వ-భావ-జా ।
సాత్త్వికీ రాజసీ చైవ తామసీ చేతి తాం శృణు ॥ |
|
3
|
సత్వానురూపా సర్వస్య శ్రద్ధా భవతి భారత ।
శ్రద్ధా-మయోఽయం పురుషో యో యచ్ఛ్రద్ధః స ఏవ సః ॥ |
|
4
|
యజంతే సాత్త్వికా దేవాన్ యక్ష-రక్షాంసి రాజసాః ।
ప్రేతాన్ భూత-గణాంశ్చాన్యే యజంతే తామసా జనాః ॥ |
|
5
|
అశాస్త్ర-విహితం ఘోరం తప్యంతే యే తపో జనాః ।
డంభాహంకార-సంయుక్తాః కామ-రాగ-బలాన్వితాః ॥ |
|
6
|
కర్శయంతః శరీర-స్థం భూత-గ్రామమచేతసః ।
మాం చైవాంతః-శరీర-స్థం తాన్ విధ్యాసుర-నిశ్చయాన్ ॥ |
|
7
|
ఆహారస్త్వపి సర్వస్య త్రి-విధో భవతి ప్రియః ।
యజ్ఞస్తపస్తథా దానం తేషాం భేదమిమం శృణు ॥ |
|
8
|
ఆయుస్సత్త్వ-బలారోగ్య-సుఖ-ప్రీతి-వివర్ధనాః ।
రస్యాః స్నిగ్ధాః స్థిరా హృద్యాః ఆహారాః సాత్త్విక-ప్రియాః ॥ |
|
9
|
కట్వమ్ల-లవణాత్యుష్ణ-తీక్ష్ణ-రూక్ష-విదాహినః ।
ఆహారా రాజసస్యేష్టాః దుఃఖ-శోకామయ-ప్రదాః ॥ |
|
10
|
యాత-యామం గత-రసం పూతి పర్యుషితం చ యత్ ।
ఉచ్ఛిష్టమపి చామేధ్యం భోజనం తామస-ప్రియం ॥ |
|
11
|
అఫలాకాంక్షిభిర్యజ్ఞో విధి-దృష్టో య ఇజ్యతే ।
యష్టవ్యమేవేతి మనః సమాధాయ స సాత్త్వికః ॥ |
|
12
|
అభి-సంధాయ తు ఫలం డంభార్థమపి చైవ యత్ ।
ఇజ్యతే భరత-శ్రేష్ఠ తం యజ్ఞం విద్ధి రాజసం ॥ |
|
13
|
విధి-హీనమసృష్టాన్నం మంత్ర-హీనమదక్షిణం ।
శ్రద్ధా-విరహితం యజ్ఞం తామసం పరి-చక్షతే ॥ |
|
14
|
దేవ-ద్విజ-గురు-ప్రాజ్ఞ-పూజనం శౌచమార్జవం ।
బ్రహ్మ-చర్యమహింసా చ శారీరం తప ఉచ్యతే ॥ |
|
15
|
అనుద్వేగ-కరం వాక్యం సత్యం ప్రియ-హితం చ యత్ ।
స్వాధ్యాయాభ్యసనం చైవ వాఙ్మయం తప ఉచ్యతే ॥ |
|
16
|
మనః-ప్రసాదః సౌమ్యత్వం మౌనమాత్మ-వినిగ్రహః ।
భావ-సంశుద్ధిరిత్యేతత్ తపో మానసముచ్యతే ॥ |
|
17
|
శ్రద్ధయా పరయా తప్తం తపస్తత్ త్రి-విధం నరైః ।
అఫలాకాంక్షిభిర్యుక్తైః సాత్త్వికం పరి-చక్షతే ॥ |
|
18
|
సత్కార-మాన-పూజార్థం తపో డంభేన చైవ యత్ ।
క్రియతే తదిహ ప్రోక్తం రాజసం చలమధ్రువం ॥ |
|
19
|
మూఢ-గ్రాహేణాఽత్మనో యత్ పీడయా క్రియతే తపః ।
పరస్యోత్సాదనార్థం వా తత్తామసముదాహృతం ॥ |
|
20
|
దాతవ్యమితి యద్దానం దీయతేఽనుప-కారిణే ।
దేశే కాలే చ పాత్రే చ తద్దానం సాత్త్వికం స్మృతం ॥ |
|
21
|
యత్తు ప్రత్యుప-కారార్థం ఫలముద్దిశ్య వా పునః ।
దీయతే చ పరి-క్లిష్టం తద్ రాజసముదాహృతం ॥ |
|
22
|
అదేశ-కాలే యద్దానం అపాత్రేభ్యశ్చ దీయతే ।
అసత్కృతమవ-జ్ఞాతం తత్తామసముదాహృతం ॥ |
|
23
|
ఓం తత్ సదితి నిర్దేశో బ్రహ్మణస్త్రి-విధః స్మృతః ।
బ్రాహ్మణాస్తేన వేదాశ్చ యజ్ఞాశ్చ విహితాః పురా ॥ |
|
24
|
తస్మాదోమిత్యుదాహృత్య యజ్ఞ-దాన-తపః-క్రియాః ।
ప్రవర్తంతే విధానోక్తాః సతతం బ్రహ్మ-వాదినాం ॥ |
|
25
|
తదిత్యనభి-సంధాయ ఫలం యజ్ఞ-తపః-క్రియాః ।
దాన-క్రియాశ్చ వివిధాః క్రియంతే మోక్ష-కాంక్షిభిః ॥ |
|
26
|
సద్భావే సాధు-భావే చ సదిత్యేతత్ ప్రయుజ్యతే ।
ప్రశస్తే కర్మణి తథా సచ్ఛబ్దః పార్థ యుజ్యతే ॥ |
|
27
|
యజ్ఞే తపసి దానే చ స్థితిః సదితి చోచ్యతే ।
కర్మ చైవ తదర్థీయం సదిత్యేవాభి-ధీయతే ॥ |
|
28
|
అశ్రద్ధయా హుతం దత్తం తపస్తప్తం కృతం చ యత్ ।
అసదిత్యుచ్యతే పార్థ న చ తత్ ప్రేత్య నో ఇహ ॥ |