|
1
|
తం తథా కృపయాఽఽవిష్టం అశ్రు-పూర్ణాకులేక్షణం ।
విషీదంతమిదం వాక్యం ఉవాచ మధు-సూదనః ॥ |
|
2
|
కుతస్త్వా కశ్మలమిదం విషమే సముపస్థితం ।
అనార్య-జుష్టమస్వర్గ్యం అకీర్తి-కరమర్జున ॥ |
|
3
|
క్లైబ్యం మాస్మ గమః పార్థ నైతత్ త్వయ్యుప-పద్యతే ।
క్షుద్రం హృదయ-దౌర్బల్యం త్యక్త్వోత్తిష్ఠ పరం తప ॥ |
|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
4
|
కథం భీష్మమహం సంఖే ద్రోణం చ మధు-సూదన ।
ఇషుభిః ప్రతి-యోత్స్యామి పూజార్హావరి-సూదన ॥ |
|
5
|
గురూనహత్వా హి మహాను-భావాన్
శ్రేయో భోక్తుం భైక్ష్యమపీహ లోకే ।
హత్వాఽర్థ-కామాంస్తు గురూనిహైవ
భుంజీయ భోగాన్ రుధిర-ప్రదిగ్ధాన్ ॥ |
|
6
|
న చైతద్ విద్మః కతరన్నో గరీయో
యద్వా జయేమ యది వా నో జయేయుః ।
యానేవ హత్వా న జిజీవిషామః
తేఽవ-స్థితాః ప్రముఖే ధార్తరాష్ట్రాః ॥ |
|
7
|
కార్పణ్య-దోషోపహత-స్వభావః
పృచ్ఛామి త్వా ధర్మ-సమ్మూఢ-చేతాః ।
యచ్ఛ్రేయః స్యాన్నిశ్చితం బ్రూహి తన్మే
శిష్యస్తేఽహం శాధి మాం త్వాం ప్రపన్నం ॥ |
|
8
|
న హి ప్ర-పశ్యామి మమాప-నుద్యాత్
యచ్ఛోకముచ్ఛోషణమింద్రియాణాం ।
అవాప్య భూమావసపత్నమృద్ధం
రాజ్యం సురాణామపి చాఽధిపత్యం ॥ |
|
9
|
ఏవముక్త్వా హృషీకేశం గుడాకేశః పరం-తపః ।
న యోత్స్య ఇతి గోవిందం ఉక్త్వా తూష్ణీం బభూవ హ ॥ |
|
10
|
తమువాచ హృషీకేశః ప్రహసన్నివ భారత ।
సేనయోరుభయోర్మధ్యే విషీదంతమిదం వచః ॥ |
|
11
|
అశోచ్యానన్వశోచస్త్వం ప్రజ్ఞావాదాంశ్చ భాషసే ।
గతాసూనగతాసూంశ్చ నాను-శోచంతి పండితాః ॥ |
|
12
|
నత్వేవాహం జాతు నాఽసం న త్వం నేమే జనాధి-పాః ।
న చైవ న భవిష్యామః సర్వే వయమతః పరం ॥ |
|
13
|
దేహినోఽస్మిన్ యథా దేహే కౌమారం యౌవనం జరా ।
తథా దేహాంతర-ప్రాప్తిః ధీరస్తత్ర న ముహ్యతి ॥ |
|
14
|
మాత్రా-స్పర్శాస్తు కౌంతేయ శీతోష్ణ-సుఖ-దుఃఖ-దాః ।
ఆగమాపాయినోఽనిత్యాః తాంస్తితిక్షస్వ భారత ॥ |
|
15
|
యం హి న వ్యథయంత్యేతే పురుషం పురుషర్షభ ।
సమ-దుఃఖ-సుఖం ధీరం సోఽమృత-త్వాయ కల్పతే ॥ |
|
16
|
నాసతో విద్యతేఽభావో నాభావో విద్యతే సతః ।
ఉభయోరపి దృష్టోంఽతః త్వనయోస్తత్త్వ-దర్శిభిః ॥ |
|
17
|
అవినాశి తు తద్ విద్ధి యేన సర్వమిదం తతం ।
వినాశమవ్యయస్యాస్య న కశ్చిత్ కర్తుమర్హతి ॥ |
|
18
|
అంత-వంత ఇమే దేహాః నిత్యస్యోక్తాః శరీరిణః ।
అనాశినోఽప్ర-మేయస్య తస్మాద్ యుధ్యస్వ భారత ॥ |
|
19
|
య ఏనం వేత్తి హంతారం యశ్చైనం మన్యతే హతం ।
ఉభౌ తౌ న విజానీతో నాయం హంతి న హన్యతే ॥ |
|
20
|
న జాయతే మ్రియతే వా కదాచిత్
నాయం భూత్వా భవితా వా న భూయః ।
అజో నిత్యః శాశ్వతోఽయం పురాణో
న హన్యతే హన్యమానే శరీరే ॥ |
|
21
|
వేదావి-నాశినం నిత్యం య ఏనమజమవ్యయం ।
కథం స పురుషః పార్థ కం ఘాతయతి హంతి కం ॥ |
|
22
|
వాసాంసి జీర్ణాని యథా విహాయ
నవాని గృహ్ణాతి నరోఽపరాణి ।
తథా శరీరాణి విహాయ జీర్ణాని
అన్యాని సంయాతి నవాని దేహీ ॥ |
|
23
|
నైనం ఛిందంతి శస్త్రాణి నైనం దహతి పావకః ।
న చైనం క్లేదయంత్యాపో న శోషయతి మారుతః ॥ |
|
24
|
అచ్ఛేద్యోఽయమదాహ్యోఽయం అక్లేద్యోఽశోష్య ఏవ చ ।
నిత్యః సర్వ-గత-స్థాణుః అచలోఽయం సనాతనః ॥ |
|
25
|
అవ్యక్తోఽయమచింత్యోఽయం అవికార్యోఽయముచ్యతే ।
తస్మాదేవం విదిత్వైనం నాను-శోచితుమర్హసి ॥ |
|
26
|
అథ చైనం నిత్య-జాతం నిత్యం వా మన్యసే మృతం ।
తథాఽపి త్వం మహాబాహో నైనం శోచితుమర్హసి ॥ |
|
27
|
జాతస్య హి ధ్రువో మృత్యుః ధ్రువం జన్మ మృతస్య చ ।
తస్మాదపరి-హార్యేఽర్థే న త్వం శోచితుమర్హసి ॥ |
|
28
|
అవ్యక్తాదీని భూతాని వ్యక్త-మధ్యాని భారత ।
అవ్యక్త-నిధనాన్యేవ తత్ర కా పరి-దేవనా ॥ |
|
29
|
ఆశ్చర్య-వత్ పశ్యతి కశ్చిదేనం
ఆశ్చర్య-వద్ వదతి తథైవ చాన్యః ।
ఆశ్చర్య-వచ్చెైనమన్యః శృణోతి
శ్రుత్వాఽప్యేనం వేద నచైవ కశ్చిత్ ॥ |
|
30
|
దేహీ నిత్యమవధ్యోఽయం దేహే సర్వస్య భారత ।
తస్మాత్ సర్వాణి భూతాని న త్వం శోచితుమర్హసి ॥ |
|
31
|
స్వ-ధర్మమపి చావేక్ష్య న వి-కంపితుమర్హసి ।
ధర్మ్యాద్ధి యుద్ధాచ్ఛ్రేయోఽన్యత్ క్షత్రియస్య న విద్యతే ॥ |
|
32
|
యదృచ్ఛయా చోప-పన్నం స్వర్గ-ద్వారమపావృతం ।
సుఖినః క్షత్రియాః పార్థ లభంతే యుద్ధమీదృశం ॥ |
|
33
|
అథ చేత్ త్వం ధర్మ్యమిమం సంగ్రామం న కరిష్యసి ।
తతః స్వ-ధర్మం కీర్తిం చ హిత్వా పాపమవాప్స్యసి ॥ |
|
34
|
అకీర్తిం చాపి భూతాని కథయిష్యంతి తేఽవ్యయాం ।
సం-భావితస్య చాకీర్తిః మరణాదతి-రిచ్యతే ॥ |
|
35
|
భయాద్ రణాదుప-రతం మంస్యంతే త్వాం మహారథాః ।
యేషాం చ త్వం బహు-మతో భూత్వా యాస్యసి లాఘవం ॥ |
|
36
|
అవాచ్య-వాదాంశ్చ బహూన్ వదిష్యంతి తవాహితాః ।
నిందంతస్తవ సామర్థ్యం తతో దుఃఖ-తరం ను కిం ॥ |
|
37
|
హతో వా ప్రాప్స్యసి స్వర్గం జిత్వా వా భోక్ష్యసే మహీం ।
తస్మాదుత్తిష్ఠ కౌంతేయ యుద్ధాయ కృత-నిశ్చయః ॥ |
|
38
|
సుఖ-దుఃఖే సమే కృత్వా లాభాలాభౌ జయాజయౌ ।
తతో యుద్ధాయ యుజ్యస్వ నైవం పాపమవాప్స్యసి ॥ |
|
39
|
ఏషా తేఽభి-హితా సాంఖ్యే బుద్ధిర్యోగే త్విమాం శృణు ।
బుద్ధ్యాయుక్తో యయా పార్థ కర్మ-బంధం ప్రహాస్యసి ॥ |
|
40
|
నేహాభి-క్రమ-నాశోఽస్తి ప్రత్యవాయో న విద్యతే ।
స్వల్పమప్యస్య ధర్మస్య త్రాయతే మహతో భయాత్ ॥ |
|
41
|
వ్యవసాయాత్మికా బుద్ధిః ఏకేహ కురు-నందన ।
బహు-శాఖా హ్యనంతాశ్చ బుద్ధయోఽవ్యవసాయినాం ॥ |
|
42
|
యామిమాం పుష్పితాం వాచం ప్రవదంత్యవిపశ్చితః ।
వేద-వాద-రతాః పార్థ నాన్యదస్తీతి వాదినః ॥ |
|
43
|
కామాత్మానః స్వర్గ-పరా జన్మ-కర్మ-ఫల-ప్రదాం ।
క్రియా-విశేష-బహులాం భోగైశ్వర్య-గతిం ప్రతి ॥ |
|
44
|
భోగైశ్వర్య-ప్రసక్తానాం తయాఽప-హృత-చేతసాం ।
వ్యవసాయాత్మికా బుద్ధిః సమాధౌ న విధీయతే ॥ |
|
45
|
త్రైగుణ్య-విషయా వేదాః నిస్త్రైగుణ్యో భవార్జున ।
నిర్ద్వంద్వో నిత్య-సత్త్వ-స్థో నిర్యోగ-క్షేమ ఆత్మ-వాన్ ॥ |
|
46
|
యావానర్థ ఉద-పానే సర్వతః సం-ప్లుతోదకే ।
తావాన్ సర్వేషు వేదేషు బ్రాహ్మణస్య వి-జానతః ॥ |
|
47
|
కర్మణ్యేవాధి-కారస్తే మా ఫలేషు కదాచన ।
మా కర్మ-ఫల-హేతుర్భూః మా తే సంగోఽస్త్వకర్మణి ॥ |
|
48
|
యోగ-స్థః కురు కర్మాణి సంగం త్యక్త్వా ధనం-జయ ।
సిద్ధ్యసిద్ధ్యోః సమో భూత్వా సమత్వం యోగ ఉచ్యతే ॥ |
|
49
|
దూరేణ హ్యవరం కర్మ బుద్ధి-యోగాద్ ధనం-జయ ।
బుద్ధౌ శరణమన్విచ్ఛ కృపణాః ఫల-హేతవః ॥ |
|
50
|
బుద్ధి-యుక్తో జహాతీహ ఉభే సుకృత-దుష్కృతే ।
తస్మాద్ యోగాయ యుజ్యస్వ యోగః కర్మసు కౌశలం ॥ |
|
51
|
కర్మ-జం బుద్ధి-యుక్తా హి ఫలం త్యక్త్వా మనీషిణః ।
జన్మ-బంధ-వినిర్ముక్తాః పదం గచ్ఛంత్యనామయం ॥ |
|
52
|
యదా తే మోహ-కలిలం బుద్ధిర్వ్యతి-తరిష్యతి ।
తదా గంతాసి నిర్వేదం శ్రోతవ్యస్య శ్రుతస్య చ ॥ |
|
53
|
శ్రుతి-విప్రతి-పన్నా తే యదా స్థాస్యతి నిశ్చలా ।
సమాధావచలా బుద్ధిః తదా యోగమవాప్స్యసి ॥ |
|
54
|
స్థిత-ప్రజ్ఞస్య కా భాషా సమాధి-స్థస్య కేశవ ।
స్థిత-ధీః కిం ప్ర-భాషేత కిమాసీత వ్రజేత కిం ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
55
|
ప్ర-జహాతి యదా కామాన్ సర్వాన్ పార్థ మనోగతాన్ ।
ఆత్మన్యేవాఽత్మనా తుష్టః స్థిత-ప్రజ్ఞస్తదోచ్యతే ॥ |
|
56
|
దుఃఖేష్వనుద్విగ్న-మనాః సుఖేషు విగత-స్పృహః ।
వీత-రాగ-భయ-క్రోధః స్థిత-ధీర్మునిరుచ్యతే ॥ |
|
57
|
యః సర్వత్రానభిస్నేహః తత్తత్ ప్రాప్య శుభాశుభం ।
నాభి నందతి న ద్వేష్టి తస్య ప్రజ్ఞా ప్రతిష్ఠితా ॥ |
|
58
|
యదా సం-హరతే చాయం కూర్మోఽంగానీవ సర్వశః ।
ఇంద్రియాణీంద్రియార్థేభ్యః తస్య ప్రజ్ఞా ప్రతిష్ఠితా ॥ |
|
59
|
విషయా విని-వర్తంతే నిరాహారస్య దేహినః ।
రస-వర్జం రసోఽప్యస్య పరం దృష్ట్వా నివర్తతే ॥ |
|
60
|
యతతో హ్యపి కౌంతేయ పురుషస్య విపశ్చితః ।
ఇంద్రియాణి ప్రమాథీని హరంతి ప్రసభం మనః ॥ |
|
61
|
తాని సర్వాణి సంయమ్య యుక్త ఆసీత మత్పరః ।
వశే హి యస్యేంద్రియాణి తస్య ప్రజ్ఞా ప్రతిష్ఠితా ॥ |
|
62
|
ధ్యాయతో విషయాన్ పుంసః సంగస్తేషూప-జాయతే ।
సంగాత్ సంజాయతే కామః కామాత్ క్రోధోఽభి-జాయతే ॥ |
|
63
|
క్రోధాద్ భవతి సమ్మోహః సమ్మోహాత్ స్మృతి-విభ్రమః ।
స్మృతి-భ్రంశాద్ బుద్ధి-నాశో బుద్ధి-నాశాద్ వినశ్యతి ॥ |
|
64
|
రాగ-ద్వేష-విముక్తైస్తు విషయానింద్రియైశ్చరన్ ।
ఆత్మ-వశ్శైర్విధేయాత్మా ప్రసాదమధి-గచ్ఛతి ॥ |
|
65
|
ప్రసాదే సర్వ-దుఃఖానాం హానిరస్యోప-జాయతే ।
ప్రసన్న-చేతసో హ్యాశు బుద్ధిః పర్యవ-తిష్ఠతి ॥ |
|
66
|
నాస్తి బుద్ధిరయుక్తస్య నచాయుక్తస్య భావనా ॥
నచాభావయతః శాంతిః అశాంతస్య కుతః సుఖం ॥ |
|
67
|
ఇంద్రియాణాం హి చరతాం యన్మనోఽను విధీయతే ।
తదస్య హరతి ప్రజ్ఞాం వాయుర్నావమివాంభసి ॥ |
|
68
|
తస్మాద్ యస్య మహాబాహో నిగృహీతాని సర్వశః ।
ఇంద్రియాణీంద్రియార్థేభ్యః తస్య ప్రజ్ఞా ప్రతిష్ఠితా ॥ |
|
69
|
యా నిశా సర్వ-భూతానాం తస్యాం జాగర్తి సంయమీ ।
యస్యాం జాగ్రతి భూతాని సా నిశా పశ్యతో మునేః ॥ |
|
70
|
ఆపూర్యమాణమచల-ప్రతిష్ఠం
సముద్రమాపః ప్రవిశంతి యద్వత్ ।
తద్వత్ కామా యం ప్రవిశంతి సర్వే
స శాంతిమాప్నోతి న కామ-కామీ ॥ |
|
71
|
విహాయ కామాన్ యః సర్వాన్ పుమాంశ్చరతి నిస్పృహః ।
నిర్మమో నిరహంకారః స శాంతిమధి-గచ్ఛతి ॥ |
|
72
|
ఏషా బ్రాహ్మీ స్థితిః పార్థ నైనాం ప్రాప్య వి-ముహ్యతి ।
స్థిత్వాఽస్యామంత-కాలేఽపి బ్రహ్మ నిర్బాణమృచ్ఛతి ॥ |