|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
1
|
జ్యాయసీ చేత్ కర్మణస్తే మతా బుద్ధిర్జనార్దన ।
తత్ కిం కర్మణి ఘోరే మాం ని-యోజయసి కేశవ ॥ |
|
2
|
వ్యామిశ్రేణైవ వాక్యేన బుద్ధిం మోహయసీవ మే ।
తదేకం వద నిశ్చిత్య యేన శ్రేయోఽహమాప్నుయాం ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
3
|
లోకేఽస్మిన్ ద్వివిధా నిష్ఠా పురా ప్రోక్తా మయాఽనఘ ।
జ్ఞాన-యోగేన సాంఖ్యానాం కర్మ-యోగేన యోగినాం |
|
4
|
న కర్మణామనారంభాత్ నైష్కర్మ్యం పురుషోఽశ్నుతే ।
న చ సం-న్యసనాదేవ సిద్ధిం సమధి-గచ్ఛతి ॥ |
|
5
|
న హి కశ్చిత్ క్షణమపి జాతు తిష్ఠత్యకర్మ-కృత్ ।
కార్యతే హ్యవశః కర్మ సర్వః ప్రకృతి-జైర్గుణైః ॥ |
|
6
|
కర్మేంద్రియాణి సంయమ్య య ఆస్తే మనసా చరన్ ।
ఇంద్రియార్థాన్ విమూఢాత్మా మిథ్యాచారః స ఉచ్యతే ॥ |
|
7
|
యస్త్వింద్రియాణి మనసా నియమ్యారభతేఽర్జున ।
కర్మేంద్రియైః కర్మ-యోగం అసక్తః స విశిష్యతే ॥ |
|
8
|
నియతం కురు కర్మ త్వం కర్మ జ్యాయో హ్యకర్మణః ।
శరీర-యాత్రాపి చ తే న ప్రసిద్ధ్యేదకర్మణః ॥ |
|
9
|
యజ్ఞార్థాత్ కర్మణోఽన్యత్ర లోకోఽయం కర్మ-బంధనః ।
తదర్థం కర్మ కౌంతేయ ముక్త-సంగః సమాచర ॥ |
|
10
|
సహ-యజ్ఞాః ప్రజాః సృష్ట్వా పురోవాచ ప్రజా-పతిః ।
అనేన ప్ర-సవిష్యధ్వం ఏష వోఽస్త్విష్ట-కామ-ధుక్ ॥ |
|
11
|
దేవాన్ భావయతానేన తే దేవా భావయంతు వః ।
పరస్పరం భావయంతః శ్రేయః పరమవాప్స్యథ ॥ |
|
12
|
ఇష్టాన్ భోగాన్ హి వో దేవాః దాస్యంతే యజ్ఞ-భావితాః ।
తైర్దత్తానప్రదాయైభ్యో యో భుంక్తే స్తేన ఏవ సః ॥ |
|
13
|
యజ్ఞ-శిష్టాశినః సంతో ముచ్యంతే సర్వ-కిల్బిషైః ।
భుంజతే తే త్వఘం పాపాః యే పచంత్యాత్మ-కారణాత్ ॥ |
|
14
|
అన్నాద్ భవంతి భూతాని పర్జన్యాదన్న-సంభవః ।
యజ్ఞాద్ భవతి పర్జన్యో యజ్ఞః కర్మ-సముద్భవః ॥ |
|
15
|
కర్మ బ్రహ్మోద్భవం విద్ధి బ్రహ్మాక్షర-సముద్భవం ॥
తస్మాత్ సర్వ-గతం బ్రహ్మ నిత్యం యజ్ఞే ప్ర-తిష్ఠితం ॥ |
|
16
|
ఏవం ప్ర-వర్తితం చక్రం నాను-వర్తయతీహ యః ।
అఘాయురింద్రియారామో మోఘం పార్థ స జీవతి ॥ |
|
17
|
యస్త్వాత్మ-రతిరేవ స్యాత్ ఆత్మ-తృప్తశ్చ మానవః ।
ఆత్మన్యేవ చ సంతుష్టః తస్య కార్యం న విద్యతే ॥ |
|
18
|
నైవ తస్య కృతేనార్థో నాకృతేనేహ కశ్చన ।
నచాస్య సర్వ-భూతేషు కశ్చిదర్థ-వ్యపాశ్రయః ॥ |
|
19
|
తస్మాదసక్తః సతతం కార్యం కర్మ సమాచర ।
అసక్తో హ్యాచరన్ కర్మ పరమాప్నోతి పూరుషః ॥ |
|
20
|
కర్మణైవ హి సంసిద్ధిం ఆస్థితా జనకాదయః ।
లోక-సం-గ్రహమేవాపి సం-పశ్యన్ కర్తుమర్హసి ॥ |
|
21
|
యద్యదాచరతి శ్రేష్ఠః తత్తదేవేతరో జనః ।
స యత్ ప్రమాణం కురుతే లోకస్తదను-వర్తతే ॥ |
|
22
|
న మే పార్థాస్తి కర్తవ్యం త్రిషు లోకేషు కించన ।
నానవాప్తమవాప్తవ్యం వర్త ఏవ చ కర్మణి ॥ |
|
23
|
యది హ్యహం న వర్తేయం జాతు కర్మణ్యతంద్రితః ।
మమ వర్త్మాను-వర్తంతే మనుష్యాః పార్థ సర్వశః ॥ |
|
24
|
ఉత్సీదేయురిమే లోకాః న కుర్యాం కర్మ చేదహం ।
సంకరస్య చ కర్తా స్యాం ఉపహన్యామిమాః ప్రజాః ॥ |
|
25
|
సక్తాః కర్మణ్యవిద్వాంసో యథా కుర్వంతి భారత ॥
కుర్యాద్ విద్వాంస్తథాసక్తః చికీర్షుర్లోక-సంగ్రహం ॥ |
|
26
|
న బుద్ధి-భేదం జనయేత్ అజ్ఞానాం కర్మ-సంగినాం ।
జోషయేత్ సర్వ-కర్మాణి విద్వాన్ యుక్తః సమాచరన్ ॥ |
|
27
|
ప్రకృతేః క్రియమాణాని గుణైః కర్మాణి సర్వశః ।
అహంకార-విమూఢాత్మా కర్తాహమితి మన్యతే ॥ |
|
28
|
తత్త్వ-విత్తు మహాబాహో గుణ-కర్మ-విభాగయోః ।
గుణా గుణేషు వర్తంతే ఇతి మత్వా న సజ్జతే ॥ |
|
29
|
ప్రకృతేర్గుణ-సమ్మూఢాః సజ్జంతే గుణ-కర్మసు ।
తానకృత్స్న-విదో మందాన్ కృత్స్న-విన్న విచాలయేత్ ॥ |
|
30
|
మయి సర్వాణి కర్మాణి సంన్యస్యాధ్యాత్మ-చేతసా ।
నిరాశీర్నిర్మమో భూత్వా యుధ్యస్వ విగత-జ్వరః ॥ |
|
31
|
యే మే మతమిదం నిత్యం అను-తిష్ఠంతి మానవాః ।
శ్ర్రద్ధావంతోఽనసూయంతో ముచ్యంతే తేఽపి కర్మభిః ॥ |
|
32
|
యే త్వేతదభ్యసూయంతో నాను-తిష్ఠంతి మే మతం ।
సర్వ-జ్ఞాన-విమూఢాంస్తాన్ విద్ధి నష్టానచేతసః ॥ |
|
33
|
సదృశం చేష్టతే స్వస్యాః ప్రకృతేర్జ్ఞాన-వానపి ।
ప్రకృతిం యాంతి భూతాని నిగ్రహః కిం కరిష్యతి ॥ |
|
34
|
ఇంద్రియస్యేంద్రియస్యార్థే రాగ-ద్వేషౌ వ్యవస్థితౌ ।
తయోర్న వశమాగచ్ఛేత్ తౌ హ్యస్య పరి-పంథినౌ ॥ |
|
35
|
శ్రేయాన్ స్వ-ధర్మో విగుణః పర-ధర్మాత్ స్వనుష్ఠితాత్ ।
స్వ-ధర్మే నిధనం శ్రేయః పర-ధర్మో భయావహః ॥ |
|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
36
|
అథ కేన ప్రయుక్తోఽయం పాపం చరతి పూరుషః ।
అనిచ్ఛన్నపి వార్ష్ణేయ బలాదివ నియోజితః ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
37
|
కామ ఏషః క్రోధ ఏషః రజోగుణ-సముద్భవః ।
మహాశనో మహాపాప్మా విద్ధ్యేనమిహ వైరిణం ॥ |
|
38
|
ధూమేనావ్రియతే వహ్నిః యథాదర్శో మలేన చ ।
యథోల్బేనావృతో గర్భః తథా తేనేదమావృతం ॥ |
|
39
|
ఆవృతం జ్ఞానమేతేన జ్ఞానినో నిత్య-వైరిణా ।
కామ-రూపేణ కౌంతేయ దుష్పూరేణానలేన చ ॥ |
|
40
|
ఇంద్రియాణి మనో బుద్ధిః అస్యాధిష్ఠానముచ్యతే ।
ఏతైర్విమోహయత్యేషః జ్ఞానమావృత్య దేహినం ॥ |
|
41
|
తస్మాత్ త్వమింద్రియాణ్యాదౌ నియమ్య భరతర్షభ ।
పాప్మానం ప్రజహి హ్యేనం జ్ఞాన-విజ్ఞాన-నాశనం ॥ |
|
42
|
ఇంద్రియాణి పరాణ్యాహుః ఇంద్రియేభ్యః పరం మనః ।
మనస్తస్తు పరా బుద్ధిః యో బుద్ధేః పరతస్తు సః ॥ |
|
43
|
ఏవం బుద్ధేః పరం బుద్ధ్వాసంస్తభ్యాత్మానమాత్మనా ।
జహి శత్రుం మహాబాహో కామ-రూపం దురాసదం ॥ |