|
1
|
ఇమం వివస్వతే యోగం ప్రోక్తవానహమవ్యయం ।
వివస్వాన్ మనవే ప్రాహ మనురిక్ష్వాకవేఽబ్రవీత్ ॥ |
|
2
|
ఏవం పరంపరా-ప్రాప్తం ఇమం రాజర్షయో విదుః ।
స కాలేనేహ మహతా యోగో నష్టః పరం-తప ॥ |
|
3
|
స ఏవాయం మయా తేఽద్య యోగః ప్రోక్తః పురాతనః ।
భక్తోఽసి మే సఖా చేతి రహస్యం హ్యేతదుత్తమం ॥ |
|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
4
|
అపరం భవతో జన్మ పరం జన్మ వివస్వతః ।
కథమేతద్ వి-జానీయాం త్వమాదౌ ప్రోక్తవానితి ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
5
|
బహూని మే వ్యతీతాని జన్మాని తవ చార్జున ।
తాన్యహం వేద సర్వాణి న త్వం వేత్థ పరం తప ॥ |
|
6
|
అజోఽపి సన్నవ్యయాత్మా భూతానామీశ్వరోఽపి సన్ ।
ప్రకృతిం స్వామధిష్ఠాయ సం-భవామ్యాత్మ-మాయయా ॥ |
|
7
|
యదా యదా హి ధర్మస్య గ్లానిర్భవతి భారత ।
అభ్యుత్థానమధర్మస్య తదాఽఽత్మానం సృజామ్యహం ॥ |
|
8
|
పరి-త్రాణాయ సాధూనాం వి-నాశాయ చ దుష్కృతాం ।
ధర్మ-సం-స్థాపనార్థాయ సం-భవామి యుగే-యుగే ॥ |
|
9
|
జన్మ కర్మ చ మే దివ్యం ఏవం యో వేత్తి తత్వతః ।
త్యక్త్వా దేహం పునర్జన్మ నైతి మామేతి సోఽర్జున ॥ |
|
10
|
వీత-రాగ-భయ-క్రోధాః మన్మయా మాముపాశ్రితాః ।
బహవో జ్ఞాన-తపసా పూతా మద్భావమాగతాః ॥ |
|
11
|
యే యథా మాం ప్రపద్యంతే తాంస్తథైవ భజామ్యహం ।
మమ వర్త్మాను-వర్తంతే మనుష్యాః పార్థ సర్వశః ॥ |
|
12
|
కాంక్షంతః కర్మణాం సిద్ధిం యజంత ఇహ దేవతాః ।
క్షిప్రం హి మానుషే లోకే సిద్ధిర్భవతి కర్మ-జా ॥ |
|
13
|
చాతుర్వర్ణ్యం మయా సృష్టం గుణ-కర్మ-విభాగశః ।
తస్య కర్తారమపి మాం విద్ధ్యకర్తారమవ్యయం ॥ |
|
14
|
న మాం కర్మాణి లింపంతి న మే కర్మ-ఫలే స్పృహా ।
ఇతి మాం యోఽభి-జానాతి కర్మభిర్న స బధ్యతే ॥ |
|
15
|
ఏవం జ్ఞాత్వా కృతం కర్మ పూర్వైరపి ముముక్షుభిః ।
కురు కర్మైవ తస్మాత్ త్వం పూర్వైః పూర్వ-తరం కృతం ॥ |
|
16
|
కిం కర్మ కిమకర్మేతి కవయోఽప్యత్ర మోహితాః ।
తత్ తే కర్మ ప్రవక్ష్యామి యజ్ఞత్వా మోక్ష్యసేఽశుభాత్ ॥ |
|
17
|
కర్మణో హ్యపి బోద్ధవ్యం బోద్ధవ్యం చ వి-కర్మణః ।
అకర్మణశ్చ బోద్ధవ్యం గహనా కర్మణో గతిః ॥ |
|
18
|
కర్మణ్యకర్మ యః పశ్యేత్ అకర్మణి చ కర్మ యః ।
స బుద్ధి-మాన్ మనుష్యేషు స యుక్తః కృత్స్న-కర్మ-కృత్ ॥ |
|
19
|
యస్య సర్వే సమారంభాః కామ-సంకల్ప-వర్జితాః ।
జ్ఞానాగ్ని-దగ్ధ-కర్మాణం తమాహుః పండితం బుధాః ॥ |
|
20
|
త్యక్త్వా కర్మ-ఫలాసంగం నిత్య-తృప్తో నిరాశ్రయః ।
కర్మణ్యభి-ప్రవృత్తోఽపి నైవ కించిత్ కరోతి సః ॥ |
|
21
|
నిరాశీర్యత-చిత్తాత్మా త్యక్త-సర్వ-పరిగ్రహః ।
శారీరం కేవలం కర్మ కుర్వన్ నాఽప్నోతి కిల్బిషం ॥ |
|
22
|
యదృచ్ఛా-లాభ-సంతుష్టో ద్వంద్వాతీతో వి-మత్సరః ।
సమః సిద్ధావసిద్ధౌ చ కృత్వాఽపి న ని-బద్ధ్యతే ॥ |
|
23
|
గత-సంగస్య ముక్తస్య జ్ఞానావస్థిత-చేతసః ।
యజ్ఞాయాఽచరతః కర్మ సమగ్రం ప్రవి-లీయతే ॥ |
|
24
|
బ్రహ్మార్పణం బ్రహ్మ-హవిః బ్రహ్మాగ్నౌ బ్రహ్మణా హుతం ।
బ్రహ్మెైవ తేన గంతవ్యం బ్రహ్మ-కర్మ-సమాధినా ॥ |
|
25
|
దైవమేవాపరే యజ్ఞం యోగినః పర్యుపాసతే ।
బ్రహ్మాగ్నావపరే యజ్ఞం యజ్ఞేనైవోప-జుహ్వతి ॥ |
|
26
|
శ్రోత్రాదీనీంద్రియాణ్యన్యే సం-యమాగ్నిషు జుహ్వతి ।
శబ్దాదీన్ విషయానన్యే ఇంద్రియాగ్నిషు జుహ్వతి ॥ |
|
27
|
సర్వాణీంద్రియ-కర్మాణి ప్రాణ-కర్మాణి చాపరే ।
ఆత్మ-సంయమ-యోగాగ్నౌ జుహ్వతి జ్ఞాన-దీపితే ॥ |
|
28
|
ద్రవ్య-యజ్ఞాస్తపో-యజ్ఞాః యోగ-యజ్ఞాస్తథా పరే ।
స్వాధ్యాయ-జ్ఞాన-యజ్ఞాశ్చ యతయః సంశిత-వ్రతాః ॥ |
|
29
|
అపానే జుహ్వతి ప్రాణం ప్రాణేఽపానం తథా పరే ।
ప్రాణాపాన-గతీ రుద్ధ్వా ప్రాణాయామ-పరాయణాః ॥ |
|
30
|
అపరే నియతాహారాః ప్రాణాన్ ప్రాణేషు జుహ్వతి ।
సర్వేఽప్యేతే యజ్ఞ-విదో యజ్ఞ-క్షపిత-కల్మషాః ॥ |
|
31
|
యజ్ఞ-శిష్టామృత-భుజో యాంతి బ్రహ్మ సనాతనం ।
నాయం లోకోఽస్త్యయజ్ఞస్య కుతోఽన్యః కురు-సత్తమ ॥ |
|
32
|
ఏవం బహు-విధా యజ్ఞాః వితతా బ్రహ్మణో ముఖే ।
కర్మ-జాన్ విద్ధి తాన్ సర్వాన్ ఏవం జ్ఞాత్వా విమోక్ష్యసే ॥ |
|
33
|
శ్రేయాన్ ద్రవ్య-మయాద్ యజ్ఞాత్ జ్ఞాన-యజ్ఞః పరం-తప ।
సర్వం కర్మాఖిలం పార్థ జ్ఞానే పరి-సమాప్యతే ॥ |
|
34
|
తద్ విద్ధి ప్రణిపాతేన పరి-ప్రశ్నేన సేవయా ।
ఉపదేక్ష్యంతి తే జ్ఞానం జ్ఞానినస్తత్త్వ-దర్శినః ॥ |
|
35
|
యజ్జ్ఞాత్వా న పునర్మోహం ఏవం యాస్యసి పాండవ ।
యేన భూతాన్యశేషేణ ద్రక్ష్యస్యాత్మన్యథో మయి ॥ |
|
36
|
అపి చేదసి పాపేభ్యః సర్వేభ్యః పాప-కృత్తమః ।
సర్వం జ్ఞాన-ప్లవేనైవ వృజినం సం-తరిష్యసి ॥ |
|
37
|
యథైధాంసి సమిద్ధోఽగ్నిః భస్మసాత్ కురుతేఽర్జున ।
జ్ఞానాగ్నిః సర్వ-కర్మాణి భస్మసాత్ కురుతే తథా ॥ |
|
38
|
న హి జ్ఞానేన సదృశం పవిత్రమిహ విద్యతే ।
తత్ స్వయం యోగ-సంసిద్ధః కాలేనాఽత్మని విందతి ॥ |
|
39
|
శ్రద్ధా-వాన్ లభతే జ్ఞానం మత్పరః సం-యతేంద్రియః ।
జ్ఞానం లబ్ధ్వా పరాం శాంతిం అచిరేణాధి-గచ్ఛతి ॥ |
|
40
|
అజ్ఞశ్చాశ్రద్దధానశ్చ సంశయాత్మా వి-నశ్యతి ।
నాయం లోకోఽస్తి న పరో న సుఖం సంశయాత్మనః ॥ |
|
41
|
యోగ-సంన్యస్త-కర్మాణం జ్ఞాన-సంఛిన్న-సంశయం ।
ఆత్మ-వంతం న కర్మాణి ని-బధ్నంతి ధనం-జయ ॥ |
|
42
|
తస్మాదజ్ఞాన-సంభూతం హృత్-స్థం జ్ఞానాసినాఽఽత్మనః ।
ఛిత్వైనం సంశయం యోగం ఆతిష్ఠోత్తిష్ఠ భారత ॥ |