|
1
|
అనాశ్రితః కర్మ-ఫలం కార్యం కర్మ కరోతి యః ।
స సం-న్యాసీ చ యోగీ చ న నిరగ్నిర్న చాక్రియః ॥ |
|
2
|
యం సం-న్యాసమితి ప్రాహుః యోగం తం విద్ధి పాండవ ।
నహ్యసం-న్యస్త-సంకల్పో యోగీ భవతి కశ్చన ॥ |
|
3
|
ఆరురుక్షోర్మునేర్యోగం కర్మ కారణముచ్యతే ।
యోగారూఢస్య తస్యైవ శమః కారణముచ్యతే ॥ |
|
4
|
యదా హి నేంద్రియార్థేషు న కర్మస్వను-షజ్జతే ।
సర్వ-సంకల్ప-సంన్యాసీ యోగారూఢస్తదోచ్యతే ॥ |
|
5
|
ఉద్ధరేదాత్మనాఽఽత్మానం నాఽత్మానమవసాదయేత్ ।
ఆత్మైవ హ్యాత్మనో బంధుః ఆత్మైవ రిపురాత్మనః ॥ |
|
6
|
బంధురాత్మాఽఽత్మనస్తస్య యేనాఽత్మైవాఽత్మనా జితః ।
అనాత్మనస్తు శత్రుత్వే వర్తేతాఽత్మైవ శత్రు-వత్ ॥ |
|
7
|
జితాత్మనః ప్రశాంతస్య పరమాత్మా సమాహితః ।
శీతోష్ణ-సుఖ-దుఃఖేషు తథా మానాప-మానయోః ॥ |
|
8
|
జ్ఞాన-విజ్ఞాన-తృప్తాత్మా కూట-స్థో విజితేంద్రియః ।
యుక్త ఇత్యుచ్యతే యోగీ సమ-లోష్టాశ్మ-కాంచనః ॥ |
|
9
|
సుహృన్మిత్రార్యుదాసీన-మధ్యస్థ-ద్వేష్య-బంధుషు ।
సాధుష్వపి చ పాపేషు సమ-బుద్ధిర్విశిష్యతే ॥ |
|
10
|
యోగీ యుంజీత సతతం ఆత్మానం రహసి స్థితః ।
ఏకాకీ యత-చిత్తాత్మా నిరాశీరపరి-గ్రహః ॥ |
|
11
|
శుచౌ దేశే ప్రతిష్ఠాప్య స్థిరమాసనమాత్మనః ।
నాత్యుచ్ఛ్రితం నాతి-నీచం చేలాజిన-కుశోత్తరం ॥ |
|
12
|
తత్రైకాగ్రం మనః కృత్వా యత-చిత్తేంద్రియ-క్రియః ।
ఉపవిశ్యాఽసనే యుంజ్యాత్ యోగమాత్మ-విశుద్ధయే ॥ |
|
13
|
సమం కాయ-శిరో-గ్రీవం ధారయన్నచలం స్థిరః ।
సంప్రేక్ష్య నాసికాగ్రం స్వం దిశశ్చానవ-లోకయన్ ॥ |
|
14
|
ప్ర-శాంతాత్మా విగత-భీః బ్రహ్మ-చారి-వ్రతే స్థితః ।
మనః సంయమ్య మచ్చిత్తో యుక్త ఆసీత మత్పరః ॥ |
|
15
|
యుంజన్నేవం సదాఽఽత్మానం యోగీ నియత-మానసః ।
శాంతిం నిర్బాణ-పరమాం మత్సంస్థామధి-గచ్ఛతి ॥ |
|
16
|
నాత్యశ్నతస్తు యోగోఽస్తి న చాత్యంతమనశ్నతః ।
న చాతి-స్వప్న-శీలస్య జాగ్రతో నైవ చార్జున ॥ |
|
17
|
యుక్తాహార-విహారస్య యుక్త-చేష్టస్య కర్మసు ।
యుక్త-స్వప్నావ-బోధస్య యోగో భవతి దుఃఖ-హా ॥ |
|
18
|
యదా వి-నియతం చిత్తం ఆత్మన్యేవావ-తిష్ఠతే ।
నిస్పృహః సర్వ-కామేభ్యో యుక్త ఇత్యుచ్యతే తదా ॥ |
|
19
|
యథా దీపో నివాత-స్థో నేంగతే సోపమా మతా ।
యోగినో యత-చిత్తస్య యుంజతో యోగమాత్మనః ॥ |
|
20
|
యత్రోప-రమతే చిత్తం ని-రుద్ధం యోగ-సేవయా ।
యత్ర చైవాఽత్మనాఽఽత్మానం పశ్యన్నాత్మని తుష్యతి ॥ |
|
21
|
సుఖమాత్యంతికం యత్తత్ బుద్ధి-గ్రాహ్యమతీంద్రియం ।
వేత్తి యత్ర న చైవాయం స్థితశ్చలతి తత్త్వతః ॥ |
|
22
|
యం లబ్ధ్వా చాపరం లాభం మన్యతే నాధికం తతః ।
యస్మిన్ స్థితో న దుఃఖేన గురుణాఽపి వి-చాల్యతే ॥ |
|
23
|
తం విద్యాద్ దుఃఖ-సంయోగ-వియోగం యోగ-సంజ్ఞితం ।
స నిశ్చయేన యోక్తవ్యో యోగో నిర్విణ్ణ-చేతసా ॥ |
|
24
|
సంకల్ప-ప్రభవాన్ కామాన్ త్యక్త్వా సర్వానశేషతః ।
మనసైవేంద్రియ-గ్రామం వి-నియమ్య సమంతతః ॥ |
|
25
|
శనైః-శనైరుప-రమేత్ బుద్ధ్యాధృతి-గృహీతయా ।
ఆత్మ-సంస్థం మనః కృత్వా న కించిదపి చింతయేత్ ॥ |
|
26
|
యతో యతో నిశ్చరతి మనశ్చంచలమస్థిరం ।
తతస్తతో నియమ్యైతత్ ఆత్మన్యేవ వశం నయేత్ ॥ |
|
27
|
ప్రశాంత-మనసం హ్యేనం యోగినం సుఖముత్తమం ।
ఉపైతి శాంత-రజసం బ్రహ్మ-భూతమకల్మషం ॥ |
|
28
|
ఏవం యుంజన్ సదాత్మానం యోగీ విగత-కల్మషః ।
సుఖేన బ్రహ్మ-సంస్పర్శం అత్యంతం సుఖమశ్నుతే ॥ |
|
29
|
సర్వ-భూత-స్థమాత్మానం సర్వ-భూతాని చాఽత్మని ।
ఈక్షతే యోగ-యుక్తాత్మా సర్వత్ర సమ-దర్శనః ॥ |
|
30
|
యో మాం పశ్యతి సర్వత్ర సర్వం చ మయి పశ్యతి ।
తస్యాహం న ప్రణశ్యామి స చ మే న ప్రణశ్యతి ॥ |
|
31
|
సర్వ-భూత-స్థితం యో మాం భజత్యేకత్వమాస్థితః ।
సర్వథా వర్తమానోఽపి స యోగీ మయి వర్తతే ॥ |
|
32
|
ఆత్మౌపమ్యేన సర్వత్ర సమం పశ్యతి యోఽర్జున ।
సుఖం వా యది వా దుఃఖం స యోగీ పరమో మతః ॥ |
|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
33
|
యోఽయం యోగస్త్వయా ప్రోక్తః సామ్యేన మధు-సూదన ।
ఏతస్యాహం న పశ్యామి చంచలత్వాత్ స్థితిం స్థిరాం ॥ |
|
34
|
చంచలం హి మనః కృష్ణ ప్రమాథి బల-వద్ దృఢం ।
తస్యాహం నిగ్రహం మన్యే వాయోరివ సు-దుష్కరం ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
35
|
అసంశయం మహాబాహో మనో దుర్నిగ్రహం చలం ।
అభ్యాసేన తు కౌంతేయ వైరాగ్యేణ చ గృహ్యతే ॥ |
|
36
|
అసం-యతాత్మనా యోగో దుష్ప్రాప ఇతి మే మతిః ।
వశ్యాత్మనా తు సతతం శక్యోఽవాప్తుమశేషతః ॥ |
|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
37
|
అయతిః శ్రద్ధయోపేతో యోగాచ్చలిత-మానసః ।
అప్రాప్య యోగ-సంసిద్ధిం కాం గతిం కృష్ణ గచ్ఛతి ॥ |
|
38
|
కచ్చిన్నోభయ-విభ్రష్టః ఛిన్నాభ్రమివ నశ్యతి ।
అప్రతిష్ఠో మహాబాహో విమూఢో బ్రహ్మణః పథి ॥ |
|
39
|
ఏతన్మే సంశయం కృష్ణ చ్ఛేత్తుమర్హస్యశేషతః ।
త్వదన్యః సంశయస్యాస్య ఛేత్తా న హ్యుపపద్యతే ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
40
|
పార్థ నైవేహ నాముత్ర వినాశస్తస్య విద్యతే ।
నహి కల్యాణ-కృత్ కశ్చిద్ దుర్గతిం తాత గచ్ఛతి ॥ |
|
41
|
ప్రాప్య పుణ్య-కృతాం లోకాన్ ఉషిత్వా శాశ్వతీః సమాః ।
శుచీనాం శ్రీమతాం గేహే యోగ-భ్రష్టోఽభి-జాయతే ॥ |
|
42
|
అథవా యోగినామేవ కులే భవతి ధీ-మతాం ।
ఏతద్ధి దుర్లభ-తరం లోకే జన్మ యదీదృశం ॥ |
|
43
|
తత్ర తం బుద్ధి-సంయోగం లభతే పౌర్వదైహికం ।
యతతే చ తతో భూయః సంసిద్ధౌ కురు-నందన ॥ |
|
44
|
పూర్వాభ్యాసేన తేనైవ హ్రియతే హ్యవశోఽపి సః ।
జిజ్ఞాసురపి యోగస్య శబ్ద-బ్రహ్మాతి-వర్తతే ॥ |
|
45
|
ప్రయత్నాద్ యతమానస్తు యోగీ సంశుద్ధ-కిల్బిషః ।
అనేక-జన్మ-సంసిద్ధః తతో యాతి పరాం గతిం ॥ |
|
46
|
తపస్విభ్యోఽధికో యోగీ జ్ఞానిభ్యోఽపి మతోఽధికః ।
కర్మిభ్యశ్చాధికో యోగీ తస్మాద్ యోగీ భవార్జున ॥ |
|
47
|
యోగినామపి సర్వేషాం మద్గతేనాంతరాత్మనా ।
శ్ర్రద్ధా-వాన్ భజతే యో మాం స మే యుక్త-తమో మతః ॥ |