|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
1
|
మదనుగ్రహాయ పరమం గుహ్యమధ్యాత్మ-సంజ్ఞితం ।
యత్ త్వయోక్తం వచస్తేన మోహోఽయం విగతో మమ ॥ |
|
2
|
భవాప్యయౌ హి భూతానాం శ్రుతౌ విస్తరశో మయా ।
త్వత్తః కమల-పత్రాక్ష మాహాత్మ్యమపి చావ్యయం ॥ |
|
3
|
ఏవమేతద్ యథాఽఽత్థ త్వం ఆత్మానం పరమేశ్వర ।
ద్రష్టుమిచ్ఛామి తే రూపం ఐశ్వరం పురుషోత్తమ ॥ |
|
4
|
మన్యసే యది తచ్ఛక్యం మయా ద్రష్టుమితి ప్రభో ।
యోగేశ్వర తతో మే త్వం దర్శయాఽత్మానమవ్యయం ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
5
|
పశ్య మే పార్థ రూపాణి శతశోఽథ సహస్రశః ।
నానా-విధాని దివ్యాని నానా-వర్ణాకృతీని చ ॥ |
|
6
|
పశ్యాఽదిత్యాన్ వసూన్ రుద్రాన్ అశ్వినౌ మరుతస్తథా ।
బహూన్యదృష్ట-పూర్వాణి పశ్యాఽశ్చర్యాణి భారత ॥ |
|
7
|
ఇహైక-స్థం జగత్ కృత్స్నం పశ్యాద్య స-చరాచరం ।
మమ దేహే గుడాకేశ యచ్చాన్యద్ ద్రష్టుమిచ్ఛసి ॥ |
|
8
|
నతు మాం శక్యసే ద్రష్టుం అనేనైవ స్వ-చక్షుషా ।
దివ్యం దదామి తే చక్షుః పశ్య మే యోగమైశ్వరం ॥ |
|
9
|
ఏవముక్త్వా తతో రాజన్ మహా-యోగేశ్వరో హరిః ।
దర్శయామాస పార్థాయ పరమం రూపమైశ్వరం ॥ |
|
10
|
అనేక-వక్త్ర-నయనం అనేకాద్భుత-దర్శనం ।
అనేక-దివ్యాభరణం దివ్యానేకోద్యతాయుధం ॥ |
|
11
|
దివ్య-మాల్యాంబర-ధరం దివ్య-గంధాను-లేపనం ।
సర్వాశ్చర్య-మయం దేవం అనంతం విశ్వతో-ముఖం ॥ |
|
12
|
దివి సూర్య-సహస్రస్య భవేద్ యుగపదుత్థితా ।
యది భాః సదృశీ సా స్యాత్ భాసస్తస్య మహాత్మనః ॥ |
|
13
|
తత్రైక-స్థం జగత్ కృత్స్నం ప్రవిభక్తమనేక-ధా ।
అపశ్యద్ దేవ-దేవస్య శరీరే పాండవస్తదా ॥ |
|
14
|
తతః స విస్మయావిష్టో హృష్ట-రోమా ధనం-జయః ।
ప్రణమ్య శిరసా దేవం కృతాంజలిరభాషత ॥ |
|
15
|
పశ్యామి దేవాంస్తవ దేవ దేహే
సర్వాంస్తథా భూత-విశేష-సంఘాన్ ।
బ్రహ్మాణమీశం కమలాసన-స్థం
ఋషీంశ్చ సర్వానురగాంశ్చ దివ్యాన్ ॥ |
|
16
|
అనేక-బాహూదర-వక్త్ర-నేత్రం
పశ్యామి త్వాం సర్వతోఽనంత-రూపం ।
నాంతం న మధ్యం న పునస్తవాఽదిం
పశ్యామి విశ్వేశ్వర విశ్వ-రూప ॥ |
|
17
|
కిరీటినం గదినం చక్రిణం చ
తేజో-రాశిం సర్వతో దీప్తి-మంతం ।
పశ్యామి త్వా దుర్నిరీక్ష్యం సమంతాత్
దీప్తానలార్క-ద్యుతిమప్రమేయం ॥ |
|
18
|
త్వమక్షరం పరమం వేదితవ్యం
త్వమస్య విశ్వస్య పరం నిధానం ।
త్వమవ్యయః శాశ్వత-ధర్మ-గోప్తా
సనాతనస్త్వం పురుషో మతో మే ॥ |
|
19
|
అనాది-మధ్యాంతమనంత-వీర్యం
అనంత-బాహుం శశి-సూర్య-నేత్రం ।
పశ్యామి త్వా దీప్త-హుతాశ-వక్త్రం
స్వ-తేజసా విశ్వమిదం తపంతం ॥ |
|
20
|
ద్యావా-పృథివ్యోరిదమంతరం హి
వ్యాప్తం త్వయైకేన దిశశ్చ సర్వాః ।
దృష్ట్వాఽద్భుతం రూపముగ్రం తవేదం
లోక-త్రయం ప్రవ్యథితం మహాత్మన్ ॥ |
|
21
|
అమీ హి త్వాసుర-సంఘా విశంతి
కేచిద్ భీతాః ప్రాంజలయో గృణంతి ।
స్వస్తీత్యుక్త్వా మహర్షి-సిద్ధ-సంఘాః
స్తువంతి త్వా స్తుతిభిః పుష్కళాభిః ॥ |
|
22
|
రుద్రాదిత్యా వసవో యే చ సాధ్యాః
విశ్వేఽశ్వినౌ మరుతశ్చోష్మపాశ్చ ।
గంధర్వ-యక్షాసుర-సిద్ధ-సంఘాః
వీక్షంతే త్వా విస్మితాశ్చైవ సర్వే ॥ |
|
23
|
రూపం మహత్తే బహు-వక్త్ర-నేత్రం
మహా-బాహో బహు-బాహూరు-పాదం ।
బహూదరం బహు-దంష్ట్రా-కరాళం
దృష్ట్వా లోకాః ప్ర-వ్యథితాస్తథాఽహం ॥ |
|
24
|
నభః-స్పృశం దీప్తమనేక-వర్ణం
వ్యాత్తాననం దీప్త-విశాల-నేత్రం ।
దృష్ట్వాహి త్వా ప్ర-వ్యథితాంతరాత్మా
ధృతిం న విందామి శమం చ విష్ణో ॥ |
|
25
|
దంష్ట్రా-కరాళాని చ తే ముఖాని
దృష్ట్వైవ కాలానల-సన్నిభాని ।
దిశో న జానే న లభే చ శర్మ
ప్రసీద దేవేశ జగన్నివాస ॥ |
|
26
|
అమీ చ త్వా ధృతరాష్ట్రస్య పుత్రాః
సర్వే సహైవావని-పాల-సంఘైః ।
భీష్మో ద్రోణః సూత-పుత్రస్తథాఽసౌ
సహాస్మదీయైరపి యోధ-ముఖ్యైః ॥ |
|
27
|
వక్త్రాణి తే త్వరమాణా విశంతి
దంష్ట్రా-కరాళాని భయానకాని ।
కేచిద్ విలగ్నా దశనాంతరేషు
సందృశ్యంతే చూర్ణితైరుత్తమాంగైః ॥ |
|
28
|
యథా నదీనాం బహవోంఽబు-వేగాః
సముద్రమేవాభి-ముఖా ద్రవంతి ।
తథా తవామీ నర-లోక-వీరాః
విశంతి వక్త్రాణ్యభి-విజ్వలంతి ॥ |
|
29
|
యథా ప్రదీప్తం జ్వలనం పతంగాః
విశంతి నాశాయ సమృద్ధ-వేగాః ।
తథైవ నాశాయ విశంతి లోకాః
తవాపి వక్త్రాణి సమృద్ధ-వేగాః ॥ |
|
30
|
లేలిహ్యసే గ్రస-మానః సమంతాత్
లోకాన్ సమగ్రాన్ వదనైర్జ్వలద్భిః ।
తేజోభిరాపూర్య జగత్ సమగ్రం
భాసస్తవోగ్రాః ప్రతపంతి విష్ణో ॥ |
|
31
|
ఆఖ్యాహి మే కో భవానుగ్ర-రూపో
నమోఽస్తు తే దేవ-వర ప్రసీద ।
విజ్ఞాతుమిచ్ఛామి భవంతమాద్యం
న హి ప్రజానామి తవ ప్రవృత్తిం ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
32
|
కాలోఽస్మి లోక-క్షయ-కృత్ ప్రవృద్ధో
లోకాన్ సమాహర్తుమిహ ప్రవృత్తః ।
ఋతేఽపి త్వా న భవిష్యంతి సర్వే
యేఽవస్థితాః ప్రత్యనీకేషు యోధాః ॥ |
|
33
|
తస్మాత్ త్వముత్తిష్ఠ యశో లభస్వ
జిత్వా శత్రూన్ భుంక్ష్వ రాజ్యం సమృద్ధం ।
మయైవైతే నిహతాః పూర్వమేవ
నిమిత్త-మాత్రం భవ సవ్య-సాచిన్ ॥ |
|
34
|
ద్రోణం చ భీష్మం చ జయద్రథం చ
కర్ణం తథాఽన్యానపి యోధ-వీరాన్ ।
మయా హతాంస్త్వం జహి మా వ్యథిష్ఠాః
యుద్ధ్యస్వ జేతాసి రణే సపత్నాన్ ॥ |
|
35
|
ఏతచ్ఛ్రుత్వా వచనం కేశవస్య
కృతాంజలిర్వేపమానః కిరీటీ ।
నమస్కృత్వా భూయ ఏవాఽహ కృష్ణం
సగద్గదం భీత-భీతః ప్రణమ్య ॥ |
|
36
|
స్థానే హృషీకేశ తవ ప్రకీర్త్యా
జగత్ ప్రహృష్యత్యను-రజ్యతే చ ।
రక్షాంసి భీతాని దిశో ద్రవంతి
సర్వే నమస్యంతి చ సిద్ధ-సంఘాః ॥ |
|
37
|
కస్మాచ్చ తే న నమేరన్ మహాత్మన్
గరీయసే బ్రహ్మణోఽప్యాది-కర్త్రే ।
అనంత దేవేశ జగన్నివాస
త్వమక్షరం సదసత్ తత్పరం యత్ ॥ |
|
38
|
త్వమాది-దేవః పురుషః పురాణః
త్వమస్య విశ్వస్య పరం నిధానం ।
వేత్తాఽసి వేద్యం చ పరం చ ధామ
త్వయా తతం విశ్వమనంత-రూప ॥ |
|
39
|
వాయుర్యమోఽగ్నిర్వరుణః శశాంకః
ప్రజాపతిస్త్వం ప్రపితామహశ్చ ।
నమో నమస్తేఽస్తు సహస్ర-కృత్వః
పునశ్చ భూయోఽపి నమో-నమస్తే ॥ |
|
40
|
నమః పురస్తాదథ పృష్ఠతస్తే
నమోఽస్తు తే సర్వత ఏవ సర్వ ।
అనంత-వీర్యామిత-విక్రమస్త్వం
సర్వం సమాప్నోషి తతోఽసి సర్వః ॥ |
|
41
|
సఖేతి మత్వా ప్రసభం యదుక్తం
హే కృష్ణ హే యాదవ హే సఖేతి ।
అజానతా మహిమానం తవేదం
మయా ప్రమాదాత్ ప్రణయేన వాఽపి ॥ |
|
42
|
యచ్చాప-హాసార్థమసత్కృతోఽసి
విహార-శయ్యాసన-భోజనేషు ।
ఏకోఽథవాఽప్యచ్యుత తత్ సమక్షం
తత్ క్షామయే త్వామహమప్ర-మేయం ॥ |
|
43
|
పితాఽసి లోకస్య చరాచరస్య
త్వమస్య పూజ్యశ్చ గురుర్గరీయాన్ ।
న త్వత్ సమోఽస్త్యభ్యధికః కుతోఽన్యో
లోక-త్రయేఽప్యప్రతిమ-ప్రభావ ॥ |
|
44
|
తస్మాత్ ప్రణమ్య ప్రణిధాయ కాయం
ప్రసాదయే త్వామహమీశమీడ్యం ।
పితేవ పుత్రస్య సఖేవ సఖ్యుః
ప్రియః ప్రియాయార్హసి దేవ సోఢుం ॥ |
|
45
|
అదృష్ట-పూర్వం హృషితోఽస్మి దృష్ట్వా
భయేన చ ప్రవ్యథితం మనో మే ।
తదేవ మే దర్శయ దేవ రూపం
ప్రసీద దేవేశ జగన్నివాస ॥ |
|
46
|
కిరీటినం గదినం చక్ర-హస్తం
ఇచ్ఛామి త్వాం ద్రష్టుమహం తథైవ ।
తేనైవ రూపేణ చతుర్భుజేన
సహస్ర-బాహో భవ విశ్వ-మూర్తే ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
47
|
మయా ప్రసన్నేన తవార్జునేదం
రూపం పరం దర్శితమాత్మ-యోగాత్ ।
తేజో-మయం విశ్వమనంతమాద్యం
యన్మే త్వదన్యేన న దృష్ట-పూర్వం ॥ |
|
48
|
న వేద-యజ్ఞాధ్యయనైర్న దానైః
న చ క్రియాభిర్న తపోభిరుగ్రైః ।
ఏవం-రూపః శక్య అహం నృ-లోకే
ద్రష్టుం త్వదన్యేన కురు-ప్రవీర ॥ |
|
49
|
మా తే వ్యథా మా చ విమూఢ-భావో
దృష్ట్వారూపం ఘోరమీదృఙ్మమేదం
వ్యపేత-భీః ప్రీత-మనాః పునస్త్వం
తదేవ మే రూపమిదం ప్రపశ్య ॥ |
|
50
|
ఇత్యర్జునం వాసుదేవస్తథోక్త్వా
స్వకం రూపం దర్శయామాస భూయః ।
ఆశ్వాసయామాస చ భీతమేనం
భూత్వా పునః సౌమ్య-వపుర్మహాత్మా ॥ |
|
అర్జున
ఉవాచ
|
|
51
|
దృష్ట్వేదం మానుషం రూపం తవ సౌమ్యం జనార్దన ।
ఇదానీమస్మి సం-వృత్తః స-చేతాః ప్రకృతిం గతః ॥ |
|
భగవాన్
ఉవాచ
|
|
52
|
సు-దుర్దర్శమిదం రూపం దృష్ట-వానసి యన్మమ ।
దేవా అప్యస్య రూపస్య నిత్యం దర్శన-కాంక్షిణః ॥ |
|
53
|
నాహం వేదైర్న తపసా న దానేన న చేజ్యయా ।
శక్య ఏవం-విధో ద్రష్టుం దృష్ట-వానసి మాం యథా ॥ |
|
54
|
భక్త్యాత్వనన్యయా శక్య అహమేవం-విధోఽర్జున ।
జ్ఞాతుం ద్రష్టుం చ తత్త్వేన ప్రవేష్టుం చ పరం తప ॥ |
|
55
|
మత్కర్మ-కృన్మత్పరమో మద్భక్తః సంగ-వర్జితః ।
నిర్వైరః సర్వ-భూతేషు యః స మామేతి పాండవ ॥ |